De fait, le BEF (British Expeditionary Force) en France était presque complètement motorisé...
Une explication fournie ici (
in english, of course)...
http://dunkirk1940.org/index.php?&p=1_412Petit extrait
Citer :
At the start of the Second World War, British animal transport companies had been phased out, but it was decided that mules would be useful in France to carry supplies to forward positions where roads were impassable. Mules would also be able to approach quietly; it was decided that they should be de-voiced to prevent them from braying - a procedure whereby a veterinary surgeon would remove the animal's voice box.
By October 1939, the decision was reached that each division in the British Expeditionary Force (BEF) in France should have an Animal Transport Company consisting of 400 mules. Four of these companies 22, 25, 29 and 32 came from India as part of the Royal Indian Army Service Corps (RIASC) and two from Cyprus as part of the Royal Army Service Corps (RASC).
Donc, en gros, les Britanniques avaient considéré que - dans l'éventualité de devoir transporter du ravitaillement jusqu'à des positions inaccessibles aux véhicules - l'utilisation de mules devait être prévue... Chaque division du BEF devait donc recevoir une " Compagnie de Transport Animal " de 400 mules.
Comme l'a dis Loïc plus haut, quatre de ces compagnies appartenaient au
Royal Indian Army Service Corps (RIASC) et deux venaient de Chypre.
Un total de 2700 mules a débarqué à Marseille... Apparemment, toutes ont été abandonnées en France, suite au rembarquement des troupes britanniques à Dunkerque.
Désolés de devoir s'en séparer, les muletiers les auraient laissées aux bons soins des autochtones du Nord de la France...